Gode råd til skemad - 6 mdr.

8. maj 2013

Alder:
6 mdr.

Gode råd til skemad - 6 mdr.

Kære Helen

Så blev det tid til endnu et spørgsmål fra min side. Sidst jeg skrev omhandlede det min søns dårlige søvn om natten. Det er imidlertid blevet meget bedre. Han har gode og dårlige nætter, men spiser nu kun en gang i løbet af natten og ellers får han sutten og hjælpes til en anden sovestilling når han vågner :-) Tak for dit gode råd.

Konrad er nu 6 måneder og 2 uger og stor trives. han vejer knapt 10 kg og bliver ikke længere ammet, får kun MME.

Udfordringen drejer sig om skemaden. Han har fået grød og mos siden 4 mdrs alderen og det er altid gået fint.
Nu er han dog periodevis begyndt at nægte at spise noget som helst. Skiftevis åbner han slet ikke munden eller spiser 2-3 mundfuld og så er der lukket. Vi har prøvet med alle mulige forskellige ting og i disse perioder vil han intet spise til stor ...

Annonce

... frustration.

For nogle uger siden besluttede vi at holde nogle dages pause fra skemaden, efter det spiste han skemad i store mængder og med stort velbehag, vi begyndte på rugbrødshapser med leverpostej og også det " gled bare ned" . Efter 2-3 dage på den måde er han nu slet ikke interesseret i maden og nægter igen nogen som helst form for fast føde. Heller ikke hvis han selv får tingene i hånden vil han.

Vi har prøvet forskellige konstellationer med lidt MME før maden så han ikke er så sulten, ingen MME så han er meget sulten osv osv. Intet hjælper.

Spørgsmålet er om jeg bare skal acceptere disse perioder og lade være at forsøge så meget? jeg kan også blive bange for at tvinge ham til noget han ikke vil, er derfor meget påpasselig med ikke at proppe maden i munden på ham.

Hvad vil du råde til ?

Med venlig hilsen
Kathrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder